Menskonst i Linköping!

 
I Sölvesborg har politikerna bestämt vilken konst som ska finnas i kommunens regi. S.k. menskonst göre sig ickebesvär. I fullmäktige vill man inte veta av samtida provocerande konst, klassiskt tidlöst ska det va.
Man verkar inte förstå i högerleden att det ger märkliga paralleller till "Entartete kunst", när nazisterna  lade sig i den samtida provocera konsten på 30-talet. Låste in tavlor av Emil Nolde, Paul Klee, Otto Dix m.fl.  i förråd eller helt enkelt brände upp dem.
Jag älskar inte all modern konst, inte heller Emil Noldes kladdiga tavlor är nån favorit. Och sen har jag svårt för högar som kallas konst. Minns nån grushög med oranga plastkoner i Stockholm som såg ut som en grushög med plastkoner, men det var alltså konst.
På Passagen, kommunfinansierad konsthall mitt i Linköping med samtida (ibland) provocerande konst har just nu  både hög och mens. Högen består av bovete i en hög på ett gult lakan, lakanet ska påminna om ett fält  förklarar konstpedagogen Matilda för mig men ärligt talat så begriper jag varken den eller det som finns runt högen. Ord, ett landskap och en bild på bovete. Knappast klassiskt eller tidlöst.
Menskonsten finns där också. Linköpings grafiska sällskap fyller 50 år och alla 50 åren representeras av mycket bra grafik. 1977 gav de ut  "Virgin" av Danuta Leszczynska (bilden), en naken kvinnokropp med en röd fläck i skrevet. Inte tidlöst eller klassiskt!
Min poäng är att det måste få finnas både högar med bovete och "Virgin". Och även om komstpedagog Matilda inte har en chans att få jobb i Sölvesborg så är Passagen värt ett besök om inte så för att det är viktigt med konstig konst, provocerande och samtida. Det är vi som publik, du som besökare ska känna om det är konst, inte historielösa, okunniga och klåfingriga politiker i en kommun i Blekinge.