e = elbil

I över 50 år har jag kört bensinbil, ingen diesel faktiskt, men en etanolbil när det var framtiden för 10 år sedan.
Jag har ägt Opel, SAAB, Honda, VW, Renault och en massa annat som jag förträngt. Jag har suttit i bil som brunnit (SAAB) och bil med väghållning som ett kylskåp (Opel), kört manuellt och automatväxlade, haft ljusblå, mörkblå, vita, roströda och guldfärgade kärror. Kört för fort i Vidingsjö och stått absolut still på Autobahn. Men i höst blir det nytt på många sätt.
Den blir gul, liten, har ingen växellåda alls men ett omedelbart dragmoment. En elbil med andra ord, nej inte elhybrid utan helt elektrisk. Det innebär mycket nytt att lära sig. Hur långt kommer man? Hur laddar man? Var laddar man?

Frågorna är många och svaren får komma efter hand. Under tiden jag väntar (3,5 månader), så får jag förbereda laddbox hemma, läsa på Facebook om glädjeämnen, nyblivna elbilsägares undran om stort och smått, historier om när man inte kom loss från laddstolpen osv.
Man kan lära nytt efter 70 även om gubbar i min ålder gärna lutar åt ”varför ändra på något – det var bättre förr”.
Och lite konstigt är det att tänka sig att man kan parkera på Circle K i Ryd, där finns en av deras snabbladdare som skickar likström in i batteriet och fyller det på 30 min. Gratis än så länge!

Under tiden kan kan jag promenera 300 m ned till Hemköp och fylla matkassen och vet att jag laddar gratis för lika mycket som jag handlar för. Räkna själv, 30 mils påfyllnad under tiden du handlar. Det är ingen falsk matematik utan sanning möjligt redan nu. Så jag kör runt i min fossilbil och spanar in laddplatser och se där! Mitt i handelsområdet Tornby har Tesla anlagt en av sina nya laddstationer Supercharger med en massa stolpar. Visserligen ännu bara för Teslaägare, men nästa år lär alla Teslas supercharges bli tillgängliga för alla elbilsägare. Inte gratis men ändå.
Och apropå gratis så är det ju aldrig gratis att äga en ny (eller gammal) bil, det vet vi alla. Inte ens elbil. Alltid ett svart hål för plånboken men man kan ju ladda billigt hemma också, det blir ju snarare standard. Om man byter till ett elavtal med tidstariff istället för att ha ett där du betalar ett snittpris dygnets alla timmar så kan du ladda för en bråkdel av priset under sena natten, tidig morgon. Tibber heter ett av elhandelsbolagen med nytänkande där detta är möjligt.
Man blir lätt euforisk över att framtiden redan är här och att jag fick vara med om den några år till.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

1 reaktion på ”e = elbil”

  1. Kul med ny bil/teknik!
    Vad blev det för märke? Opel? Köp eller leasing?
    Jag tröstar mitt miljösamvete med att det i alla fall är en euro6 klassad lastbil jag kör i i tjänsten och att det inte blir så våldsamt många mil privat med volvon…coldioxidfotavtrycket på den är väl i största laget av bilskatten att döma.
    /Janne

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *